reklama

Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać?

Pozycjonowanie i Google Ads to w tej chwili wiodące usługi marketingu wyszukiwarkowego. Jakie są ich wady i zalety oraz która z tych usług będzie lepsza na start dla początkującego przedsiębiorcy? Czy warto zajmować się pozycjonowaniem i reklamą Google Ads samodzielnie? A może lepiej zatrudnić w tym celu profesjonalną agencję marketingową?

Pozycjonowanie SEO czy reklama Google Ads – co wybrać?

Zarówno pozycjonowanie, potocznie znane jako SEO, jak i reklama Google Ads mają wiele zalet. To właśnie dlatego tak chętnie są wybierane przez przedsiębiorców. Mimo iż obie te usługi w dużej mierze sprowadzają się do promocji strony internetowej w wyszukiwarce Google, występują pomiędzy nimi duże różnice. Warto zacząć od kosztów generowanych przez obie te formy reklamy. Pozycjonowanie to usługa prowadząca do zwiększenia widoczności strony firmowej lub sklepu internetowego w wynikach organicznych Google. Gdy użytkownik wyszukiwarki kliknie link prowadzący do strony firmy, nie generuje to dla przedsiębiorcy żadnych kosztów. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kampanii Google Ads, gdzie kliknięcia w reklamę są płatne. Google Ads udostępnia swoim klientom różne metody rozliczeń, ale w przypadku reklamy w wyszukiwarce najpopularniejsze z nich to CPC i eCPC, czyli te, w których płaci się właśnie za kliknięcie. Kampanie Google można rozliczać też w oparciu o CPM, czyli wyświetlenia, jak również CPA, czyli określone akcje.

Skoro kliknięcia w linki niesponsorowane są bezpłatne, czy to oznacza, że pozycjonowanie nic nie kosztuje? Zdecydowanie tak nie jest. Rzecz w tym, że aby strona pojawiała się w wynikach organicznych w odpowiedzi na bardzo konkurencyjne frazy kluczowe, konieczne jest wdrożenie określonych działań na stronie i poza nią. To z kolei kosztuje. Cena pozycjonowania zależy od wielu czynników – między innymi konkurencyjności fraz kluczowych, rodzaju pozycjonowanej witryny i jej dotychczasowej historii. Wycena pozycjonowania zwykle poprzedzona jest audytem SEO, w trakcie którego agencja marketingowa weryfikuje kondycję strony i analizuje branżę klienta. Pozwala to na precyzyjne oszacowanie kosztów związanych z promocją danej strony w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie czy Google Ads – co będzie lepsze dla małej firmy?

Właściciele lokalnych biznesów często zastanawiają się, co będzie dla nich lepsze: pozycjonowanie czy Google Ads. Warto wdrożyć obie metody promocji, aby zwiększyć zasięgi przedsiębiorstwa w Internecie i maksymalnie wykorzystać potencjał tego kanału reklamowego. Google Ads będzie szczególnie dobrą formą promocji dla firm, które dopiero zaczynają działalność i potrzebują szybko pozyskać nowych klientów. System Google Ads ma bowiem tę zaletę, że umożliwia wyświetlanie kampanii w zasadzie natychmiast po doładowaniu konta usługi. Na widoczność strony w wynikach organicznych trzeba zwykle trochę poczekać. Warto jednak zaakceptować ten drobny mankament, ponieważ zalety, jakie daje pozycjonowanie, są warte tego oczekiwania. Ta usługa ma ten plus, że jest odporna na działanie oprogramowania blokującego reklamy, z którego korzysta kilkadziesiąt procent polskich internautów. Warto dodać, że wyniki niesponsorowane cieszą się większym zaufaniem użytkowników, ponieważ nie ma przy nich informacji, że są reklamą.

Pozycjonowanie może przynieść ogromne korzyści w przypadku lokalnych firm. SEO lokalne cechuje się naprawdę dobrą ceną przez wzgląd na niższą konkurencyjność fraz powiązanych z konkretną lokalizacją. Pozycjonowanie w Gdańsku czy Warszawie może okazać się bardzo skuteczną formą promocji, gdy oferta firmy jest kierowana właśnie do mieszkańców danych okolic.

Warto dodać, że zarówno reklama Google Ads, jak i pozycjonowanie, to bardzo wyspecjalizowane usługi – dobrze jest je powierzyć profesjonalistom, by mieć pewność, że zostaną wykonane z należytą starannością. Nieprawidłowo prowadzona kampania Google Ads może wygenerować spore koszty i jednocześnie nie przynieść przedsiębiorcy spodziewanych rezultatów. Amatorskie pozycjonowanie zaś grozi popełnieniem błędów, które wychwyci Google i zareaguje wykluczeniem strony z wyników organicznych. Żaden przedsiębiorca nie marzy o takich atrakcjach. Dlatego dużo lepszym rozwiązaniem jest powierzenie działań marketingowych wyspecjalizowanej agencji SEO, która odpowiednio je skoordynuje.